بلاگ

چند نوع بیمه وجود دارد؟

چند نوع بیمه وجود دارد؟ و چه بیمه‌‌هایی هستند؟ | بررسی انواع بیمه

اکثر مردم اطلاعات چندانی درباره بیمه و انواع آن ندارند. با این حال، قوانین بیمه‌ای و پوشش‌های بیمه‌نامه‌ها یک جنبه مهم از رفاه مالی  شما محسوب می‌شود و داشتن سیاست‌های مناسب و به‌صرفه می‌تواند تأثیر جدی بر زندگی شما داشته باشد. از طرف دیگر هیچ بیمه‌نامه واحدی وجود ندارد که تمام جنبه‌های خطرات و حوادث تهدید کننده زندگی شما را پوشش بدهد. بنابراین، اگر می‌خواهید درصورت بروز حادثه، بیماری، کارافتادگی، بازنشستگی و … از بروز مشکلات مالی عمده  برای خود و خانواده و عزیزانتان جلوگیری کنید، به انواع مختلفی از پوشش نیاز خواهید داشت. پس مهم است که اطلاعات هرچند اندک اما کافی درباره بیمه و اهمیت آن، انواع و مزایای بیمه‌های مختلف داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم انواع بیمه را به زبان ساده و در چند دقیقه برای شما توضیح بدهیم.

بیمه چیست؟

بیمه درحقیقت یک قرارداد حقوقی بین شما و یک شرکت بیمه (بیمه‌گر) است که بر اساس آن شرکت بیمه متعهد می شود در صورت وقوع حادثه و بیماری و ازکارافتادگی خسارت واردشده به شما را تا سقف مشخصی که در بیمه‌نامه تعیین شده، جبران کند. به طور کلی بیمه‌ها اعم از بیمه اتومبیل و مسافرت یا بازنشستگی و عمر و حتی بیمه‌های درمانی و تکمیلی در سه دسته بیمه اشخاص، بیمه اموال و بیمه مسئولیت تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه هرکدام از این دسته‌های بیمه‌ای و محصولات و پوشش‌های مربوط به آن‌ها را به‌صورت جداگانه به شما معرفی می‌کنیم.

بیمه شخص ثالث

این بیمه شامل هرگونه خسارت مالی و جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حوادث رانندگی است. بر اساس قانون، خرید بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و نداشتن این بیمه عواقب جبران ناپذیری برای دارندگان وسائل نقلیه به همراه خواهد داشت. بیمه شخص ثالث برای وسایل نفلیه مختلف از جمله خودروها و موتور سیکلت‌عا استفاده می‌شود.

بیمه اشخاص چیست و چه نوع بیمه ‌نامه ‌هایی را شامل می ‌شود؟

همان‌طور که از نام این دسته از بیمه‌ها مشخص است، هرگونه بیمه‌ای که مربوط به جان و سلامتی اشخاص باشد و پرداخت خسارت‌های بدنی و جسمی را پوشش بدهد بیمه اشخاص محسوب می‌شود. اصلی‌ترین بیمه‌‌نامه‌های اشخاص نیز عبارتند از: بیمه عمر، بیمه حادثه و بیمه درمان (بیمه تکمیلی). البته بیمه‌هایی مثل بیمه از کار افتادگی، بیمه مراقبت طولانی مدت و بیمه‌ مسافرتی نیز به‌نوعی بیمه اشخاص هستند.

منظور از بیمه اموال چیست؟

چه کالاهایی تحت پوشش بیمه اموال قرار می‌ گیرند؟

بیمه‌نامه‌های اموال، خسارت‌های وارد شده به اموال و دارایی‌های افراد بیمه‌‌شده را پوشش می‌دهند. این بیمه‌نامه پوششی برای خسارات‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی هستند و معمولا آتش‌سوزی، سیل، سرقت، آب‌و‌هوا و سایر خسارت‌های حادثه‌ای و خارج از کنترل به خانه یا ماشین یا کارخانه شما را جبران می‌کنند.

به‌طور کلی بیمه اموال ۳ نوع بیمه را شامل می‌شود:

·     بیمه آتش‌سوزی (شامل خسارت‌های ناشی از زلزله و سرقت هم می‌شود.)

·      بیمه مهندسی

·      بیمه حمل‌ونقل کالا (صادرات، واردات، ترانزیت، داخلی)

البته بیمه‌های تخصصی‌تر اموال نیز وجود دارد که پوشش خسارت‌هایی مثل مرگ‌ومیر طیور و آبزیان، مرگ‌و‌میر زنبور‌عسل و کرم‌ابریشم، خسارت محصولات کشاورزی و … را هم شامل می‌شود.

بیمه مسئولیت چه کاری برای ما انجام می‌ دهد؟

یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین بیمه‌ها مخصوصا برای مشاغل، بیمه مسئولیت است. یک بیمه‌نامه مسئولیت، از شما و کسب‌وکارتان در برابر ادعاهای خسارت ناشی از حوادث غیرعمدی که ممکن است به افراد و دارایی‌هایشان آسیب برساند، پشتیبانی می‌کند. درواقع بیمه مسئولیت هزینه‌های قانونی و پرداخت‌هایی را پوشش می‌دهد که شخص بیمه‌شده مسئول آن شناخته می‌شود. البته خسارت عمدی، مسئولیت‌های قراردادی و تعقیب کیفری شامل پوشش‌های این بیمه نخواهند بود.

بیمه‌های مسئولیت طیف گسترده‌ای دارند، اما به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به چند دسته اصلی طبقه‌بندی کرد که عبارتند از:

·      مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

·      بیمه مسئولیت حرفه‌ای و مدنی (بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان، پیراپزشکان، مهندسان و…، بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهدکودک، بیمه مسئولیت حرفه‌ای شهربازی و اماکن تفریحی و…)

·      مسئولیت تولیدکنندگان در قبال مصرف‌کنندگان (بیمه مسئولیت ناشی از تولید)

·      بیمه مسئولیت عمومی (بیمه مسئولیت جامع شهرداری، بیمه مسئولیت تابلوهای تبلیغاتی، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی و ….)

لیست انواع بیمه نامه ها

به جز این، شرکت‌های بیمه بیمه‌های خاص دیگری هم عرضه می‌کنند که شاید چندان به‌کار بخش بزرگی از افراد نیاید. منتها ممکن است در شرایطی و برحسب موقعیت نیازمند تهیه و خرید یکی از انواع بیمه‌نامه‌های خاص زیر باشید:

  • بیمه وام‌های بانکی
  • بیمه‌ پول در صندوق
  • بیمه شترمرغ
  • بیمه اسب
  • بیمه‌های بدنه و مسئولیت انواع شناورها
  • بیمه‌نامه بدنه و مسئولیت هواپیما‌ها و هلی‌کوپتر
  • بیمه فساد کالا در سردخانه (DOS)
  • بیمه‌ هزینه‌های حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *